Η Νάντια είναι μια όμορφη λαϊκή τραγουδίστρια που εμφανίζεται ξαφνικά και ταράζει τα νερά της νυχτερινής Αθήνας του ’60.
Ο κόσμος τη λατρεύει, την αποθεώνει, όμως κανείς πραγματικά δεν ξέρει τίποτα για το παρελθόν της.
Ποια είναι στ’ αλήθεια;

Σμαράγδι στη βροχήΠίσω από τη μαγική παρουσία της κρύβεται μια τραγική διαδρομή, μεγάλα μυστικά, ανείπωτες αλήθειες κι ένας μεγάλος έρωτας, ένα πάθος χωρίς προηγούμενο.
Ποια είναι η σχέση της με τη Σμαράγδα, που για χρόνια περιπλανιέται στους δρόμους μιας χαμένης μνήμης κι ενός

τραγικού παρελθόντος αναζητώντας την ταυτότητά της;
Τι ρόλο παίζει στη ζωή της η Ελμά, μια από τις πιο διάσημες ρεμπέτισσες του Πειραιά;
Ο Άλκης, ο Ζαννής και ο Μενέλαος είναι οι άντρες που κρατούν όλα τα κλειδιά για να ανοίξουν το παράθυρο της μνήμης και την πόρτα της ζωής της.

Από τον Πειραιά της δεκαετίας του ’40 και του ’50 στη λαϊκή Θεσσαλονίκη και στην αστική Αθήνα του ’60.

Μια τραγική ιστορία και μια διαδρομή γεμάτη ανατροπές, αλλά κι ένας μεγάλος έρωτας που παλεύει για να βγει κερδισμένος μέσα από τη λύτρωση ενός πικρού παρελθόντος.

Κείμενο: Αγγελική Κατσιμάρδου
Επιμέλεια: Χρύσα Βασιλείου

Είχα την τύχη να παραβρίσκομαι στην παρουσίαση του βιβλίου «Σμαράγδι στην Βροχή»,  της κυρίας Άννας Γαλανού, από τις εκδόσεις «Διόπτρα»,  σε μεγάλο βιβλιοπωλείο στο κέντρο και ήθελα από τότε να διαβάσω το βιβλίο, αλλά όλο το ανέβαλα. Λοιπόν, ήγγικεν η ώρα του και δεν ξέρω εάν ισχύει αυτό που λένε «το αποτέλεσμα αξίζει την αναμονή» ή απλά φέρθηκα ανόητα και δεν το διάβασα από τότε;

Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα βιβλίο που με μάγεψε με άγγιξε βαθιά. Δεν θα αναλύσω πολύ το κλισέ «καλογραμμένο», «εξαιρετική πένα», «βαθιά νοήματα», γιατί ήταν κάτι που θεωρούσα δεδομένο, γνωρίζοντας την γραφή της κυρίας Γαλανού και ακούγοντας τις απόψεις άλλων αναγνωστών. Αλλά, ήταν όντως ένα βιβλίο καλογραμμένο, διεισδυτικό, σκληρό, αλλά και τρυφερό, τολμηρό, αλλά και συγκροτημένο, που με άγγιξε βαθιά. Η πένα της κυρίας Γαλανού ξέρει να καθηλώνει και να σε μεταφέρει στην ιστορία, να σε παρασύρει μαζί της, να σε εντάσσει στα γεγονότα.

Η ιστορία αυτή  καθ’αυτή μας μεταφέρει στην μεταπολεμική Τρούμπα του Πειραιά, όπου βασιλεύει ο Νόμος της νύχτας κα κουμάντο κάνουν οι μαστροποί. Ξεκινάει με αναφορές στην κατοχή της Αθήνας από τους Γερμανός και τον ΒΠΠ, αλλά δεν μας μεταφέρει άλλη μια ιστορία αγάπης, που επιβιώνει κάτω από την Γερμανική μπότα. Ξεκινάει την ιστορία από εκεί, αλλά εστιάζει στην μεταπολεμική Αθήνα και στην διαφθορά που επικράτησε σε κάποιες φτωχογειτονιές του Πειραιά, την εκμετάλλευση της φτώχειας του κόσμου από κάποιους επιτήδειους και ασυνείδητους, που βρήκαν ευκαιρία, λόγω της πολιτικής αστάθειας και της έλλειψης αστυνόμευσης, να πλουτίσουν από τον πόνο και την ελπίδα – ιδιαίτερα των γυναικών – για μια καλλίτερη ζωή.

Ένα από τα μεγάλα συν του βιβλίου είναι το «τσαλάκωμα» της ηρωίδας. Η συγγραφέας θα μπορούσε να την παρουσιάσει σαν μια κοπέλα που, ναι μεν έμπλεξε στα κυκλώματα της νύχτας, η ηθική της όμως παρέμεινε αλώβητη. Κάτι τέτοιο όμως θα ήταν απλά ένα παραμύθι. Κανένας δεν μπλέκει στα πλοκάμια της διαφθοράς και διαφεύγει με την αξιοπρέπειά του άθικτη. Η νύχτα είναι σκληρή και οι άνθρωποί της, πολλές φορές, μεταμορφώνονται σε τέρατα. Και η ηρωίδας μας μπλέκει σε αυτά ακριβώς τα πλοκάμια και βουτάει στον βούρκο και γνωρίζει την απανθρωπιά, την διαφθορά, την αναλγησία. Εδώ γίνεται μια εξαιρετική απεικόνιση της Τρούμπας, με τους νόμους της νύχτας και την «ομερτά» που ισχύει ανάμεσα στα μέλη της, σε σημείο, που αναρωτιέσαι εάν η ιστορία είναι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα ή η έρευνα της συγγραφέως πηγαίνει πολύ βαθιά.

Επίσης φοβερό και τα ψυχογραφήματα των ηρώων της, από τον διεφθαρμένο Ζαννή, που αναλύει την ψυχολογία του «μάγκα» και των κανόνων «ανδρισμού» της εποχής, μέχρι την ηρωίδα μας Νάντια, που βιώνει τον απόλυτο ξεπεσμό και την ψυχολογία του φυγά. Την προσπάθειά να δαμάσει τον φόβο της και την μανία καταδίωξης και να αποτινάξει τα δεσμά που την δένουν με το παρελθόν της.

Άλλη εξαιρετική ένδειξη ψυχογραφήματος είναι η απατημένη Πέρσας και τα ακραία συναισθήματα που οδηγεί η ζήλια και ο εγωισμός. Ο απόλυτος ψυχικός ξεπεσμός, που τελικά, ίσως να μην είναι αυτός που ορίζουν τα ήθη της εποχής, όπως ο ξεπεσμός μιας πόρνης, αλλά ο συναισθηματικός ξεπεσμός και οι μικροεγωισμοί, που οδηγούν το άτομο στην παραφροσύνη, στην αδιαλλαξία, στην έλλειψη σωστής κρίσης και στην απώλεια της αξιοπρέπειάς του.

Και μέσα σε όλα η αγάπη. Ο απόλυτος έρωτας των ηρώων και οι αγώνες τους να φτιάξουν την ζωή τους από τα συντρίμμια, να ξεπεράσουν τους σκοπέλους, που άλλοι τους ορθώνουν στον δρόμο τους και να βγούνε νικητές. Ένα βιβλίο αφιερωμένο στον έρωτα, στην ανθρωπιά, στην αγάπη, στην δύναμη, στην επιμονή, στον αγώνα και στην λύτρωση.

Θα βρείτε το βιβλίο εδώ: https://www.dioptra.gr/Vivlio/769/712/Smaragdi-sti-vroxi/

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθρο49 #TBT: Blast from the past
Επόμενο άρθροΓιατί θέλω να δω τον «Αφανισμό»

«Η σχέση μου με τα βιβλία άρχισε από την προσχολική μου ηλικία. Εκεί που όλα τα παιδιά χαίρονταν που έκλεινε το σχολείο για διακοπές εγώ έκλαιγα. Καταλαβαίνω σε ποια κατηγορία κατατάσσομαι και δεν με πειράζει καθόλου. Λατρεύω το διάβασμα, αγαπώ να βλέπω σειρές, ταινίες και γενικώς οτιδήποτε με ταξιδεύει και με διδάσκει. Το διάβασμα είναι το όπλο του μυαλού και πρέπει όλοι μας να το χρησιμοποιήσουμε».

Απαντήστε στο θέμα

Σχολιάστε πρώτοι!

Ενημέρωση για
avatar
wpDiscuz